• U bent hier:
  • Home
  • Nieuws
  • ‘We zijn nu echt het visitekaartje van de branche’

‘We zijn nu echt het visitekaartje van de branche’

In coronatijden krijgt iedereen te maken met nieuwe maatregelen. Zo ook de medewerkers bij Van Gelder Kabel-, Leiding- en Montagewerken. Jesper Pottuit is er directeur, reageerde direct toen het RIVM met richtlijnen kwam. Medewerkers weten vanaf dag één waar ze aan toe zijn en hoe ze moeten handelen. En niet alleen de directie kwam met oplossingen, medewerkers dachten zelf ook proactief mee om het werk veilig en goed uit te kunnen blijven voeren.

In actie

Toen de eerste maatregelen in maart bekend werden heeft de directie samen met de afdelingen KAM, P&O en Communicatie direct actie ondernomen, om te kijken wat dit voor de medewerkers betekende. De volgende ochtend hadden alle medewerkers, zo’n 1000 in totaal, een nieuwsbrief op hun mobiele device met informatie over wat dit voor hun inhield. Jesper: “En we moesten nogal wat in gang zetten. Medewerkers rijden normaal gesproken vaak samen in een bus naar de klus. Of werken in kleine teams dicht bij elkaar. We hebben dus extra auto’s gehuurd en medewerkers kwamen zelf met een oplossing voor collega’s zonder rijbewijs; met een plastic scherm tussen de bestuurder en de bijrijder in konden ze toch samen rijden. Ik ben echt trots op onze mannen!”

Thuis

Samen met Techniek Nederland en Netbeheer Nederland is een protocol opgesteld over hoe je te werk gaat bij werkzaamheden ‘achter de meterkast’, bij mensen thuis dus. “Wij hebben toen het initiatief genomen om een infographic ‘contactloos schouwen en monteren’ te maken en deze beschikbaar te stellen voor de hele branche. Door het visueel te maken is het voor de hele branche duidelijk waar we ons ons aan moeten houden en hoe we het werk moeten uitvoeren. Als je bij mensen thuis komt moet je nog meer opletten. Kinderen zijn vaak thuis en vinden het interessant om even mee te kijken. En ook bewoners moeten op afstand blijven. Medewerkers krijgen te maken met extra handelingen: voordat iemand in huis aan het werk gaat en nadat het werk klaar, is moet alles wat iemand aanraakt goed gedesinfecteerd worden. Zo’n visuele vertaling maakt het in één opslag helder, voor zowel de medewerker als de bewoners.”

Visitekaartje

Goede communicatie is volgens Pottuit in deze tijd ook erg belangrijk. Veel mensen werken thuis, maar als wij komen moet wel even de stroom er af. “Niet fijn als dat onaangekondigd gebeurt.” Van Gelder heeft zich ten doel gesteld om een voorbeeldfunctie aan te nemen, om te laten zien hoe je in deze coronatijden toch je werk goed en veilig uit kunt voeren. “We zijn het visitekaartje van de branche, we laten zien dat het werk door kan, ondanks alles. Petje af voor al die medewerkers die het werk nu volgens deze nieuwe regels moeten uitvoeren, ze doen het toch maar even. Als directie staan we toch wat op afstand maar we gaan nu bewust vaker bij onze medewerkers langs, om te kijken hoe het gaat en zo ook een hart onder de riem te steken. ”

Maar niet alles verloopt ingewikkelder dan normaal. Werkzaamheden op de gebruikelijk overvolle boulevard van Scheveningen, of in het centrum van Amsterdam gaan nu van een leien dakje. “Geen files, geen mensen die door je werk heen willen lopen, dat gaat allemaal stukken vlotter”, besluit Jesper.