• You are here:
  • Home
  • Nieuws
  • Visie op | ‘Wij hebben jonge technici echt veel te bieden’

Visie op | ‘Wij hebben jonge technici echt veel te bieden’

Werken bij de Marine is verantwoordelijk werk. Het is ook niet vreemd dat de Marine veel tijd en geld besteedt aan opleidingen. Bij de technische school, de Koninklijke Marine Technische Opleidingen (KMTO), werken 200 mensen en in 2017 zijn er 145 veiligheidsopleidingen gegeven. De redactie van Stipel gaat in gesprek met de Commandant Zeestrijdkrachten, vice-admiraal Rob Kramer en medewerkers van de KMTO.

Hoog risico

“Wat ik iedere dag weer wil voorkomen is dat ik moet aanbellen bij een familie, om te vertellen dat een dierbare of geliefde niet meer thuiskomt”, begint Rob Kramer. “Wij werken in een hoog-risico-omgeving als het gaat om veiligheid. Een schip is volledig zelfvoorzienend en heeft een groot aantal elektrische installaties aan boord. Zelfs de jongste matrozen moeten hier al veilig aan kunnen werken. Zij hebben aan boord meteen een grote verantwoordelijkheid, en worden hier ook goed op voorbereid. Goed technisch geschoold personeel is dus van het allergrootste belang.”

Technische Opleidingen

Bij de Marine zijn ze altijd op zoek naar enthousiaste technici. LTZ2OC (TD) Hans Huisman, Hoofd Opleidingseenheid Elektrische Veiligheid: “Als je bij ons in dienst komt krijg je meteen een opleiding. Binnen de KMTO hebben we negen opleidingseenheden, een ervan is de opleidingseenheid Elektrische Veiligheid (EV). Zonder onze elektrische installaties is een schip te vergelijken met een restaurant op zee. We kunnen niets meer. Onze technici leren tijdens hun opleiding hoe een installatie is opgebouwd, hoe deze gebruikt wordt en hoe hij onderhouden moet worden. Je zit op zee, dus je moet zorgen dat alles het doet.” De KMTO is volledig uitgerust met de technische installaties die ook op een schip te vinden zijn.

Ervaring

“Wij hebben techneuten echt wat te bieden”, vervolgt Kramer. “Je leert veel, je krijgt veel eigen verantwoordelijkheid, je werkt in een team en ziet wat van de wereld. Een ervaring die ik iedereen gun. Besluit je na een aantal jaar dat je liever een baan in de burgermaatschappij wilt, dan weet ik zeker dat bedrijven voor je in de rij staan.” Werken aan technische installaties op zee is een extra uitdaging. Soms gaat er wat stuk, en je hebt niet altijd de juiste onderdelen bij je. “Dan gaat het erom dat je op een creatieve en flexibele manier een oplossing weet te vinden om het schip weer slagkracht te geven. Er is maar een ding dat telt: de reparatie zo snel en veilig mogelijk uitvoeren. Er is geen tijd om lang na te denken en te overleggen. Het schip is afhankelijk van de techniek. Dit soort situaties oefenen we heel veel.”

Een aantal jaar geleden is besloten dat alle personen die werken aan elektrische installaties een Stipel-certificaat moeten hebben. Hans: “De aanleiding was een dodelijk ongeval. Dat is vreselijk.” “Wat je ziet is dat na een incident iedereen weer op scherp staat” vervolgt Kramer. “Maar de kunst is om die scherpte vast te houden. Ook als er gedurende een langere periode geen incidenten zijn. Het certificaat is geen garantie en het personeel heeft ook een eigen verantwoordelijkheid, maar ik wil het maximale doen om de veiligheid te waarborgen”, besluit Kramer.