Graafschades en veiligheid

Al jaren is het een doorn in het oog van velen: graafschades. Hoe krijgen we samen het aantal omlaag? Dat is de vraag waar René Frinks, commercieel manager Kabels en Leidingsystemen bij Heijmans, altijd mee bezig is. “Als ik straks stop met werken, wil ik echt een bijdrage geleverd hebben aan een veilige werkplek voor monteurs”.

Gezamenlijk doel

René noemt zijn werk ‘bijna hobby’, zo gepassioneerd zet hij zich in voor zijn doel: die veilige werkplek. Naast zijn functie bij Heijmans is hij ook secretaris bij de vereniging KLO (Kabel en Leidingen Overleg red.). “Hier komen mensen vanuit verschillende disciplines samen om het aantal graafschades omlaag te brengen.” In het overleg zitten mensen vanuit de aannemer, de netwerkbedrijven en de overheid. Ieder met een eigen belang. De aannemer wil een veilige werkplek, de netwerkbedrijven willen zoveel mogelijk ononderbroken elektriciteit leveren en de overheid wil de openbare ruimte openhouden voor burgers. “Maar als je goed naar elkaar luistert dan ontdek je wat ons verbindt: we willen uiteindelijk allemaal dat het aantal graafschades omlaaggaat.”

KLO-app

Dat is een concreet doel. En iedereen in het overleg weet hoe het verminderen van graafschades ook de oplossing is voor veel problemen. Maar hoe doe je dat? “Ik zoek graag de verbinding op tussen partijen, dan ben ik als een vis in het water. In het KLO is die verbinding ook echt ontstaan. Samen hebben we een app ontwikkeld die echt het verschil gaat maken.” De KLO-app is ontwikkeld aan de hand van de richtlijn CROW 500. “Die richtlijn is een vertaling van de wet, waar we ons allemaal aan moeten houden. Wat we gezien hebben is dat graafschades vooral ontstaan omdat er in de voorbereiding iets misgaat, of iets over het hoofd gezien wordt. De monteur die het werk buiten moet doen weet niet welk proces eraan voorafgegaan is en wil gewoon de opdracht goed uitvoeren. Het is ook geen onwil van mensen. Sterker nog, ik weet zeker dat iedereen naar zijn werk gaat met de intentie om het goed te doen.”

Verantwoordelijkheid

Met de KLO-app kan de monteur straks zelf zien welke partij wat gedaan heeft in de voorbereiding van het werk. Mist hij een tekening of cruciale instructies uit het maatregelenplan, dan kan hij zelf actie ondernemen. “We verwachten van een monteur altijd dat hij zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en zelf vragen gaat stellen als hij niet over de juiste informatie beschikt. Omdat we de monteur uitrusten met een extra tool, staat hij ook sterk wanneer hij het werk niet uit wil voeren omdat het onveilig is. We verwachten dan ook van zijn manager dat hij de monteur steunt.”

Op dit moment wordt de app in de praktijk getest. René hoopt dat de app begin volgend jaar voor alle grondroerders beschikbaar is. “En dan kijken wat het effect is. Ik kan niet wachten op de eerste resultaten. Ik ben zo trots dat we dit samen voor elkaar gekregen hebben. Zeker als je bedenkt dat we door corona elkaar voornamelijk online spraken.”

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen over de app, houd dan de site van KLO in de gaten.