• U bent hier:
  • Home
  • Nieuws
  • GoPro: innovatief in opleiden trainen

GoPro: innovatief in opleiden trainen

Denk je aan opleiden, dan denk je al snel aan een boek, pen en notitieblok. Tegenwoordig is de laptop, een tablet en internet ook al lang niet meer weg te denken. Maar wat zeg je van een GoPro-camera? Denk jij dan nog alleen aan mountainbikers? Bij de universiteit van Twente doen ze dat al lang niet meer. Een prima aanvulling op je opleidingsmaterialen vinden ze daar.

Onderzoek

Een jaar geleden begon de Universiteit Twente samen met Hogeschool Utrecht een toegepast onderzoek naar het gebruik van GoPro-camera’s bij het opleiden van mensen in de techniek. Dat begint met kijken naar de behoefte die er ligt bij studenten en docenten. Bernadette Maat werkt bij Bouwend Nederland als adviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt bij de Vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer: “Vraag je aan studenten wat ze het lastigst vinden aan de opleiding dan is het antwoord vaak ‘het schrijven van de verslagen’. Daar kunnen we met de GoPro-camera verandering in brengen.”

Verslaglegging

Maar dat is niet zo een-twee-drie geregeld. Het projectteam van de Universiteit Twente is samen met lidbedrijven van de Vakgroep, opleiders en andere betrokkenen om de tafel gaan zitten. “Door het gebruik van de camera kun je een groot stuk van de verslaglegging achterwege laten. Voor veel studenten is het schrijven van verslagen een moeilijk punt, terwijl ze in de praktijk precies weten hoe het werk gedaan moet worden.” De GoPro ondervangt dat probleem. Om ervoor te zorgen dat het ook voor de docent gemakkelijker wordt, zocht de Universiteit een softwaresysteem waarbij je de beelden uploadt en ook nog een toelichting kwijt kunt. “Zoek je een bepaald onderdeel van het beeldend verslag, dan kun je zo naar dat specifieke onderdeel springen.”

Innovatie

De leerlingen die nu meedoen met de pilot zijn enthousiast. “En ook de opleidingsinstituten, ROC’s en de aannemerij zijn blij met de resultaten. We hopen het onderzoek de komende jaren verder te ontwikkelen en uit te rollen. Ook daarna blijven de universiteit en hogeschool onderzoek doen, om de materialen en methoden verder door te ontwikkelen. We zien steeds vaker dat er bij opleidingsmaterialen gebruikgemaakt wordt van online tools en video’s. Het gebruik van een GoPro past prima binnen deze innovatie.” Bernadette ziet dan ook nog veel meer mogelijkheden. “Ik denk dat we pas aan het begin staan van de mogelijkheden van de GoPro. We kunnen nu verder kijken hoe de camera ook ingezet kan worden bij examinering.”

Zeker voor mensen die gespannen zijn voor een examen, kan de camera uitkomst bieden. “Vaak doen ze de examenopgave in de praktijk vlekkeloos. Wellicht dat een camera tijdens het werk mee kan kijken.” Hoe de GoPro bij examinering structureel ingezet kan worden, is nu nog de vraag. Kwaliteitsborging is hierbij een belangrijk punt. Voor Stipel is het zeker interessant om te onderzoeken wat kan. Denk jij nu ‘daar heb ik wel ideeën over’? Meld je dan bij Bernadette Maat b.maatdeboer@bouwendnederland.nl